De digitale klantreis: ga je mee?

Misschien heb je er nog nooit van gehoord, of wellicht is de digitale klantreis voor jou een zeer bekende term. In beide gevallen kunnen we met zekerheid stellen dat je weleens een digitale klantreis gemaakt hebt, wellicht zonder het te weten dus. Met een digitale klantreis bedoelen we de ervaring die een klant of bezoeker van de website heeft in een digitale omgeving. Dit kan in een webwinkel zijn of in een andere soort website. Voor dergelijke digitale omgevingen geldt namelijk net als in een gewone offline winkel dat de ervaring die je in de winkel hebt van grote invloed is op je gedrag. Een digitale klantreis legt het gedrag van een bezoeker vast, zodat er door de eigenaar van de digitale omgeving gedetailleerd inzicht verkregen kan worden in het online gedrag van een bezoeker. 

Wat is het doel van een digitale klantreis?

Het uiteindelijke doel van dit alles is om de ervaring van jou als bezoeker dusdanig te verbeteren, dat de kans dat jij een bepaalde actie onderneemt, zeg het aankopen van een product, geoptimaliseerd wordt. Nu is het in een digitale omgeving relatief makkelijk om het gedrag van bezoekers te meten en de eigenschappen van de omgeving aan te passen. Met enkele regels code kunnen de karakteristieken van de omgeving worden aangepast en de effecten van een aanpassing kunnen direct gemeten worden. Door goed bij te houden wat elke bezoeker op een website doet, waar hij of zij op klikt en naar kijkt, welke elementen van de site de aandacht trekken, kan de ontwerper van de website ervoor zorgen dat alle aandacht gefocust wordt op dat ene doel: het aankopen van een product, het bekijken van een video of het klikken op een link. 

De eerste indruk is het belangrijkst

Wanneer je een digitale klantreis wilt inzetten om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers van jouw website is het van groot belang er voor te zorgen dat je ook daadwerkelijk meet wat je wil meten. Om deze reden is het van groot belang dat je je ervan verzekert dat je begint met meten zodra een bezoeker op jouw website terecht komt. Doe je dit niet, dan zou je wel eens verkeerde conclusies kunnen trekken op basis waarvan je de omgeving aanpast. Dit heeft dan ongewenste gevolgen. Aan de andere kant van de digitale klantreis is het van belang dat je het gedrag net zo lang blijft meten totdat de bezoeker weer verdwenen is van jouw site. Alleen zo weet je zeker dat je geen kostbare informatie mist. 

Gereedschappen om een klantreis te bouwen

Zoals je wellicht wel hebt kunnen opmaken uit alle bovenstaande informatie is het neerzetten van een goede digitale klantreis een onderneming die nogal nauw luistert. Gelukkig zijn er allerlei handige tools beschikbaar die jou kunnen helpen metingen te verrichten op jouw website. Zo kun je gebruik maken van een heatmap om te registreren waar de aandacht van de bezoeker zich op vestigt. Met gebruiksvriendelijke analytics software kun je zonder specialistische kennis inzicht krijgen in de vele verschillende datapunten die je op je site kunt verzamelen door middel van de digitale klantreis. Zo is het voor iedereen mogelijk de digitale klantreis in te zetten om de prestaties van de website te verbeteren. 

Klik hier voor meer informatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *